Novinky v kultuře

11.03.2024

Více než pětina Čechů má rizikové stravovací návyky. Jak jíst zdravě a nebýt přitom otrokem jídla?

Praha, 6. března 2024 - Informace o zdravém životním stylu a vhodné výživě jsou dnes dostupnější než kdykoliv předtím. Přesto, navzdory rostoucímu zájmu o zdravější potraviny, se mnoha Čechům stále nedaří přejít na vyváženou stravu – téměř 60 % z nich trpí nadváhou nebo obezitou. Mezi časté překážky na cestě ke správnému stravování patří časová náročnost – nakupování, dlouhá příprava nebo pocit, že jídlo nebude chutné. Vliv zdravého jídla na kvalitu života člověka je přitom zásadní a neměli bychom jej podceňovat.Existuje způsob, jak si vybudovat a udržet zdravý vztah k jídlu?

Podle Státního zdravotního ústavu má více než pětina Čechů rizikové stravovací návyky a tři čtvrtiny trpí nadváhou nebo obezitou. Skoro polovina lidí nejí denně ani jednu z doporučených pěti porcí ovoce nebo zeleniny.Špatné stravování přitom prokazatelně představuje větší zdravotní riziko než třeba kouření. Společně s nedostatkem pohybové aktivity vede nepřiměřená dieta k nerovnováze mezi příjmem a výdejem energie a negativně poté ovlivňuje celkový zdravotní stav člověka.

„Největší výzvou je udržet si zdravější stravovací návyky dlouhodobě.To vyžaduje nejen změnu stravovacích návyků, ale i komplexní přístup k životnímu stylu,“vysvětlujenutriční poradce a osobní trenér Ing. Josef Soukup, Ph.D.„Lidé se často potýkají se subjektivním nedostatkem času, velkým množstvím často protichůdných informací, přetrvávajícími mýty o racionální stravě a negativními důsledky nevhodných diet, které nejsou dlouhodobě udržitelné.“

Proč se tak snadno vzdáváme?

Existuje snad nespočet různých stravovacích směrů a diet. Ruku na srdce, téměř každý z nás už některou „kouzelnou“ dietu vyzkoušel.Ale bohužel skoro žádná z nich se nedá držet donekonečna.

Proč jsou tyto diety tak stresující a neefektivní? Častýmdůvodem je volba příliš přísných dietních omezení s výrazným snížením celkového energetického příjmu a nepříliš pestrou stravou.Třeba nejběžnější vyzkoušenou dietou je pro 87 % lidí vyřazení některých typů potravin z jídelníčku. Pokud ale ze svého jídelníčku náhle vyřadíte široké spektrum běžných potravin, vystavujete se možnému nedostatku některých živin a následným zdravotním komplikacím.Lidé se pak vrací k původním stravovacím návykům,a to většinou vede k nechvalně známému "jojo efektu", kvůli kterému skončíme buď se stejnou, nebo ještě vyšší váhou než původně. Je to začarovaný kruh.

Je zdravé stravování složité?

Nejčastějším mýtem ozdravém stravování je, že vyvážená jídla jsou monotónní nebo bez chuti. A spousta lidí si proto při snaze zhubnout připravuje pouze chuťové ošizené pokrmy. Navzdory obecnému přesvědčení ale nutričně vyvážená jídla nemusí být nevýrazná. Nejrůznější bylinky nebo koření dokáží zpestřit každé jídlo. Také grilování nebo pečení zvýrazní chutě – věřte, s trochou kreativity se dají vykouzlit velmi zajímavé a chutné recepty.

Každodenní plánování jídelníčku může být ovšem časově i psychicky náročné.Příliš fanatické zaměření na složení jídla a jeho kalorickou hodnotu často vede k narušení přirozeného vztahu k jídlu. Omezující pravidla a pocity viny, když se nepodaří splnit stanovený cíl, vedou k tomu, že snahu změnit své stravování nakonec vzdáme.

„Snažila jsem se zpestřit si svůj jídelníček, vařit si doma zdravá jídla, a dokonce si nosit vlastní jídlo do práce. Bylo to velmi náročné, dokonce tak moc, že jsem to nedokázala dlouhodobě udržet,“ popisujeMariesvou trnitou cestu ke zdravějšímu životnímu stylu.„Postupem času jsem začala vynechávat některé jídla nebo jsem jedla jen jednou denně. To vedlo k neustálému přemýšlení o jídle a večernímu přejídání. A ve finále k pocitu znechucení sama ze sebe. Nakonec mi došla energie a vrátila jsem se ke starým nezdravým návykům."

V čem je klíč k úspěchu?

Pokud jsou změny v našem jídelníčku už od začátku spojené s pocitem nutnosti a omezení, obvykle nemají dlouhé trvání. Pokud k nim ovšem přistoupíme s pocitem radosti, že chceme něco udělat pro své zdraví, své budoucí já, máme šanci je udržet dlouhodobě. Racionální strava je o vyváženosti a rozmanitosti potravin, nikoliv o hladovění a přísných dietách. Důležité je přizpůsobit stravu individuálním potřebáma chuťovým preferencím. Neexistuje jediné správné řešení, jak se začít stravovat zdravěji – někdo raději začíná s novým jídelníčkem pomalu, jiný to vezme od podlahy. Klíčem k trvalé změně stravovacích návyků je totiž nastavit si je tak, aby nám vyhovovaly.

Důležité je také zaměřit se na skutečné důvody, proč chceme něco ve svém životním stylu změnit. Skutečným cílem by neměla být jen touha přiblížit se nějakému ideálu krásy či splnit očekávání okolí, ale především péče o sebe, udržení kondice a vitality. Není to trend na pár týdnů, ale volba na celý život.

Tip na jednoduché řešení

„Po všech marných pokusech být fit jsem narazila na jídla z krabiček. V principu jde o to, že za vás všechny přípravy jídla řeší někdo jiný. Zpočátku jsem byla skeptická, ale ukázalo se, že mi tento způsob vyhovuje. Krabičková dieta mi umožnila jíst vyváženě a bez zbytečného stresu z plánování a přípravy jídel. Díky ní jsem udržela svůj nový stravovací režim více než rok. Osvojila jsem si praktické návyky, ověřila si, co mi vyhovuje a chutná. Konečně se cítím dobře ve svém těle,“ podělila se o svoji zkušenost Marie.

 


 

 

Více než pětina Čechů má rizikové stravovací návyky. Jak jíst zdravě a nebýt přitom otrokem jídla?


Další novinky v kultuře