Hudba průkopníků minimalismu Terryho Rileyho a La Monte Younga na koncertě, který boří bariéry
V Praze 1. března 2023- Mimořádný zážitek nabídne 4. května v DOX+ první koncert letošního ročníku Prague Music Performance. Britský basklarinetista Gareth Davis, obklopený dalšími hvězdnými hudebníky působícími v řadě mezinárodních experimentálních formací, uvede skladby světoznámých minimalistů Terryho Rileyho a La Monte Younga. Site-specific koncert navazuje na loňské provedení rozsáhlé skladby Karlheinze Stockhausena a opět si klade za cíl narušit konvenční bariéru mezi umělcem a publikem. „Chceme návštěvníkům dopřát co nejvíce svobody. V průběhu koncertu se mohou volně pohybovat nebo se uvelebit na připravených polštářích, vypnout ratio a nechat se hudbou zcela pohltit,“ vysvětluje Jan Bartoš, ředitel Prague Music Performance.
Vstupenky a více informací na www.pmpif.org.
Terryho Riley a La Monte Young se poprvé setkali v 50. letech minulého století na univerzitě v Berkeley. Oba ovlivnily indické rágy i japonské gagaku, jazz i serialismus Antona Weberna, cageovský přístup k hudbě a tichu i psychedelické drogy. Psali skladby plné repetic a dlouhých statických ploch a jejich hudbě se začalo říkat minimalismus. Ovlivnili i Johna Calea a LouReeda ze skupiny The Velvet Underground, stejně jako průkopníka ambientní hudby Briana Ena.
Na koncertě v pražském DOX+ zazní skladba Terryho Rileyho In C a Composition 1960 #7 od La Monte Younga. Ústředním prvkem konstrukce skladby In C jsou magnetofonové smyčky. Riley využíval magnetický pásek jako médium pro hru se zvuky a ve skladbě In C se pokusil přenést magnetofonovou smyčku do živé hudby. Skladba Composition 1960 #7 patří do Youngovy série konceptuálních skladeb z roku 1960 a představuje vrchol jeho úsilí o vytváření statických ploch z dlouze držených tónů, které se v hudbě označují jako prodlevy. Radikálně jednoduché dílo učinilo z La Monte Younga v očích publicistů otce hudebního minimalismu.
Gareth Davis – basklarinet
Podílí se na nahrávkách, projektech a vystoupeních, které zahrnují současnou klasickou hudbu, volnou improvizaci, orchestrální hudbu, rock, noise či elektroniku. Spolupracoval se skladateli jako Jonathan Harvey, ToshioHosokawa nebo Bernhard Lang, jejichž skladby také premiéroval. Vystupuje s rozličnými soubory a interprety (ArdittiQuartet, NeueVocalsolisten Stuttgart), improvizátory (Elliott Sharp, Frances-Marie Uitti) nebo elektronickými umělci (Merzbow, Robin Rimbaud). Podílel se na vzniku multimediálních děl tvůrců jako Christian Marclay či Peter Greenaway.
Roland Dahinden – alpský roh a trombon
Švýcarský trombonista a skladatel studoval na Musikhochschule ve Štýrském Hradci a na Scuola di Musica di Fiesole ve Florencii. Specializuje se především na soudobou hudbu, improvizaci a jazz. Hrál téměř po celém světě a spolupracoval s významnými hudebníky jako Anthony Braxton, Miles Davis, PièrreFavre, George Gruntz a Quincy Jones.
Robin Rimbaud – elektronika
Je jedním z nejkreativnějších muzikantů na poli experimentální elektroniky. Vystupuje pod svým uměleckým jménem Scanner, protože při živých vystoupeních využívá mobilní telefony a policejní skenery. Vytvořil hudbu k mnoha desítkám inscenací současného tance, včetně děl pro Londýnský královský balet a MerceCunninghama. Spolupracoval s Bryanem Ferrym, Michaelem Nymanem, Stevem McQueenem i Laurie Andersonovou.
Agathe Max – housle
Pochází z Francie, nyní však žije ve Velké Británii. Hraje na elektrické housle v kombinaci s elektronikou a analogovými stomp boxy. Mezi její hudební spolupracovníky patříRhysChatham, Carla Bozulich, FarewellPoetry a Animal Hospital. Podílela se i na tanečních projektech, na hudbě pro film, divadlo či různých instalacích.
PauSolaMasafrets – violoncello
Věnuje se jak improvizované, tak komponované hudbě. Angažuje se v projektech kombinujících volnou improvizaci, současný jazz, současnou vážnou hudbu, hudební divadlo a performance.
Arthur Klaassens – hoboj
Kombinuje tradiční a experimentální hudbu. Jako hráč, aranžér a programátor vždy hledá neobvyklé úhly pohledu na repertoár novodobé hudby. Jeho debutové CD Ratio vyšlo v roce 2021 u nizozemského vydavatelství 7 MountainRecords. Je spoluzakladatelem Tria Cortado, unikátního dechového tria ve složení flétna, altový hoboj a basklarinet.
John Eckhardt – basová kytara
Hraje nejnáročnější současný kontrabasový repertoár, ale píše i vlastní hudbu. Spolupracoval s mnoha skladateli včetně Pierra Bouleze, špičkovými skupinami nové hudby, jako jsou Ensemble Modern, improvizátory od EvanaParkera po ElliottaSharpa. Podílel na více než třiceti nahrávkách, mezi nimiž je mistrovské dílo IanniseXenakiseTheraps, a vydal i tři sólové nahrávky.
Daniel Havel – flétna
Je členem Ostravské bandy a Prague Modern, ansámblů zaměřených na soudobou hudbu, a pravidelně spolupracuje s orchestry jako Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, Česká filharmonie, Pražský komorní orchestr a další. S Ostravskou bandou koncertoval i v Carnegie Hall, Lincolnově centru a na festivalu Pražské jaro. Sólově se podílí na uvádění a premiérování skladeb českých soudobých skladatelů.
Martin Švec – perkuse
Je posluchačem doktorského studia JAMU v Brně a členem orchestru Národního divadla Brno. Zúčastnil se marimbových soutěží v Bamberku a Montesilvanu. Vystoupil s mnoha světovými hudebníky jako jsou například flétnistkou ÁshildurHaraldsdóttir, bubeníkem Paul Rennickem, basklarinetistou Garethem Davisem a hostoval v souboru DAMA DAMA.Je členem orchestru Národního divadla Brno a bratislavského EnsembleSpectrum.
Další novinky v kultuře