Údaje označeny * je nutno vyplnit:
Vzkaz  *
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? (číslovka)
počet příspěvků: 0
Antonio Vivaldi: Koncert pro trubku B dur
Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia concertante Es dur, K 364
Josef Matěj: Sonáta pro trombon, 12 smyčcových nástrojů a klavír A
ntonio Salieri: 26 variací na „La Flolia di Spagna“
Petr Popelka dirigent
Jiří Houdek trubka
David Pokorný housle
Jakub Novák viola
Pavel Čermák trombon
Hráči orchestru rozhlasových symfonikův tomto programu jako sólisté osvětlí tři různé přístupy ke koncertantním skladbám. Kontrastem k barokním idiomům v hudbě Antonia Vivaldiho, nejčastěji komponujícího pro housle, ovšem přece jen ne výhradně, je nejen moderní virtuozita obsažená v hudbě Josefa Matěje, s oblibou naopak píšícího především pro žesťové nástroje, ale i nápaditá ušlechtilost vídeňského klasicismu ztělesněného Wolfgangem Amadeem Mozartem. Druhým motivem programu je vztah Mozarta a jeho staršího kolegy Antonia Salieriho, císařského dvorního skladatele, Itala působícího rovněž ve Vídni. Zejména od dob Formanova filmu Amadeus – ale už před tím pod dojmem Puškinova dramatu, opery RimskéhoKorsakova a hry Petera Schaffera – je vnímáme jako řevnivé soky, výrazně se lišící tvůrčími přístupy, ale i mírou talentu.
Pouze průměrný Salieri „božského“ Amadea podle legend a literárních fikcí buď otráví, nebo alespoň žárlivou nenávistí postupně umučí... Ve skutečnosti se vraždu nepodařilo historicky potvrdit a oba skladatele naopak mnohé spojuje. Nicméně je také pravda, že – podle slov jednoho známého pěvce – Mozart byl „chrlič“ nápadů, zatímco Salieri jejich „spořič“. Ten druhý si uměl hudební nápady hýčkat a předvídatelně je rozpracovat. Ten první s nimi naopak nešetřil a až marnotratně a ledabyle přecházel od motivu k motivu... a třebaže přišel do Vídně později, byl nakonec před Salierim vždy o krok napřed.
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? (číslovka)
počet příspěvků: 0