Údaje označeny * je nutno vyplnit:
Vzkaz  *
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? (číslovka)
počet příspěvků: 0
Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček, výběr z baletu
Petr Popelka dirigent
Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu
Věra Hrdinková sbormistryně
Většina děl Petra Iljiče Čajkovského, prvního ruského profesionálního skladatele, po Glinkovi další zakladatelské postavy tamní národní hudební kultury, je intenzivně naléhavých, emocionálně bohatých, vášnivých i melancholických, kouzelně romantických. Dokázal překlenout dvě dosavadní protichůdné tendence ruské hudby, propojit pozitivní stránky obou možných přístupů – jak konzervativních zastánců západních hudebních vzorů, tak radikálů Mocné hrstky, zdůrazňujících národní cítění a hledajících svébytný hudební výraz. Celkem třikrát byl na umělecké návštěvě Prahy, kde ho podvakrát provázel Antonín Dvořák. Právě v Praze zazněla tehdy poprvé mimo Rusko opera Evžen Oněgin, stejně jako pak později v roce 1908 kompletně balet Louskáček. Čajkovského odkaz zasahuje do hudby absolutní i programní, komorní i symfonické... a v hudebním divadle stejně silně do opery jako do baletu. Louskáček, partitura premiérovaná v Petrohradu roku 1892, je pohádka na námět německého romantika Ernesta Theodora Amadea Hoffmanna z roku 1816. Holčička se probouzí́ u vánočního stromečku s figurkou v klíně. Zdálo se jí, že spolu byli v pohádkovém světě, kde je možné takřka všechno; Louskáček tam přemohl Myšího krále a proměnil se v krásného prince... Čajkovského Louskáček přinesl do baletního světa na svou dobu novou, možná až provokativní, neobyčejně muzikální́ a melodicky opojnou hudbu. Dnes balet patří k symbolům Vánoc.
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? (číslovka)
počet příspěvků: 0