Údaje označeny * je nutno vyplnit:
Vzkaz  *
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? (číslovka)
počet příspěvků: 0
Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův), Hob. XXI/1 je prvním oratorním dílem skladatele. Na rozdíl od pozdních oratorií Stvoření (1798) a Roční doby (1801), která vznikla pod vlivem Händelovým jako projev vrcholných osvícenských ideálů, Il ritorno di Tobia je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Takto bylo oratorium chápáno i ve Vídni sedmdesátých let 18. století, s jejímž prostředím Händel počítal. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünstler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.
Ochrana proti spamu. Kolik je dvakrát tři? (číslovka)
počet příspěvků: 0